פיזיולוגיה של השינה והחלום

במצבי השינה והחלום מתקיימת פיזיולוגיה אפיינית. נוצרים שינויים בתדירות גלי המח ובעצמתם. וכן בפעולתה של מערכת העצבים הפאראסימפתטית האחראית על פעיליות כגון פעימות הלב והנשימה. בנוסף לכך מתרחשת ירידה בשמיעה, בחוש הריח ושינויים בטונוס השרירים. יש קשר ישיר בין הפעילות שלנו ובמיוחד הפעילות שלפני שינה ולחלומות שלנו – אם למשל לפני שינה משוטטים באתרי הכרויות חינם יתכן שבחלום נראה את הפרופילים של האנשים שראינו באתרים.

מצב גלי המח:

בעירות

מתקיימים כמה רמות מרכזיות  של פעילות מוחית. רמה אחת היא מצב ביתא (12-40 גלים בשניה) המייצג מצב של מאמץ אינטלקטואלי. מצב ביתא נמוך יאופיין בחשיבה צלולה, דרוכה יצירתית וממוקדת. החלקים הגבוהים של מצב ביתא יאפיינו מצבי חוסר מנוחה, לחץ ומצבים של ביקורת עצמית. רמה נוספת היא מצב אלפא (8-12 גלים בשניה) גלים אלו הם סדורים וגבוהים ויופיעו במצבי רגיעה, במצבים מדיטטביים, בהיפנוזה, במצבי התמקדות שונים  וגם בשלב ההכנה לשינה. במצב אלפא שרירי הגוף ובעיקר שרירי הפנים והצוואר הופכים רפויים, פעולות הגוף פוחתות, כגון: קצב הלב וקצב הנשימה. בשלב זה אנו עדיין ערים והוא אינו כלול בתחום השינה, אורכו של שלב זה שונה מאדם לאדם.

בשלבי השינה

השלב הראשון של השינה מכונה גם 'השער לשינה': כאשר הפעילות המוחית במצב תיטא (3-8 גלים בשניה). השרירים הופכים רפויים יותר בעיקר שרירי הפנים והלסת התחתונה, תנועות העיניים מואטות ולעיתים חווים גירויים ויזואליים (הבזקי אור צורות ותמונות) וגירויים אודיטוריים (שמיעת קולות וצלילים). תיתכן תחושת נפילה או רחיפה. בשלב זה אנו עוברים מהחשיבה הליניארית לחשיבה סימבולית.
רמה נוספת של פעילות מוחית  בזמן השינה היא מצב דלתא (0.5-3 גלים בשניה).למצב דלתא כמה רמות בעלות מאפיינים שונים: מצב דלתא נמוך (בתדירות הנמוכה) מאפיין את השינה העמוקה ובחלק הגבוה יותר של הדלתא  מתחילה שנת החלום, אם נשאל אדם בשלב זה אם חלם הוא יגיד שלא, אם נשאל אותו איזה מחשבות עברו בראשו, נקבל מידע מפורט. המחשבות הללו יהיו מחשבות כמעט רגילות אודות ארועים ממהלך היום ודברים שעלינו לעשות, בשלב זה אנחנו עושים "סדר בעניינים", שלב זה מכונה גם שלב פתרון הבעיות.

במצב דלתא עמוק יותר, האיזור היותר נמוך של הדלתא, מאופיין בחוסר הכרה מוחלט. השינה גם נקראת 'מוות קטן'. למעשה גלי המח מגיעים בזמן שינה עד לתדר הנמוך ביותר האפשרי לאדם ( בשלב דלתא מתרחשים: 0.5-3 גלים בשניה. כאשר "קו ישר"- אפס גלים בשניה, הוא מצב מוות מוחי.)

בשנת חלום

בשנת החלום קצב הפעילות המוחית מתגבר, עולה קצב הלב וטונוס השרירים יורד, שלב זה מאופיין בתנועות עיניים מהירות (R.E.M – Rapid Eye Movement) גלי הדלתא של שלבים שלוש וארבע הופכים לגלי תיטא המהירים יותר, עם התפרצויות של גלי אלפא, כלומר פעילות מוחית האופיינית לשינה (Theta) ועם הבזקים של עירות (Alpha) . עירוב תדרים זה הוא המאפשר את החלימה המודעת.

כל מחזור שינה נמשך כשעה וחצי. במחזור הראשון  כל אחד מחמשת השלבים אורך כ 15-20 דקות, כאשר מסתיים מחזור שינה גלי התיטא חוזרים ומתחיל מחזור שינה חדש. זמן שנת החלום  (R.E.M)עולה ממחזור למחזור עד ל 45 דקות במחזור האחרון של השינה.

מספר הגולשים שצפו בעמוד זה: 4,048
דירוג העמוד 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (תהיה הראשון לדרג עמוד זה)
Loading...

מידע נוסף על חלומות - פירוש חלומות

נגישות